:: pemeriksaan kesihatan::

hati sedikit tenteram.. bila aku menyatakan masalah pada pegawai yang terlibat.. dier bagi pelepasan kepada aku selama sebulan dari training.. untuk siapkan kerja aku yang tertangguh tue.. dan buat exam dengan terbaik..  aku gak disuruh untuk buat surat pada pihak atasan.. untuk menyatakan masalah emosi x stabil aku tue.. selesai seketika masalah tue..

sekarang.. masanya untuk aku siapkan kerja-kerja yang mentensionkan aku... tapi sebelum tue aku nak cerita mengenai pemeriksaan kesihatan yang aku lakukan pada khamis lepas.. pemeriksaan kandungan lemak dan tekanan darah... di lakukan di foyer fakulti aku.. sempena hari bertemu pelanggan... tyme tue.. aku dan rakan2 ambil kesempatan untuk buat pemeriksaan kesihatan gak.. walaupun tujuan sebenar diorang buat untuk staff...

hasil yang diperoleh.. boleh dikatakan normal la.. cuma lemak lebih sikit.. dari situ gak aku diberi nasihat daripada pemakanan harian dan sebagainya.. suggest nurse tue.. adalah seperti berikut... 
  •  makan makanan yang betul..  
makanan yang seimbang harus diambil berat.. katanya pengambilan diet yang betul boleh buang lemak dibahagian  perut... makan yang bagus untuk adalah karbohidrat komplek, vitamin dan mineral...nurse tue juga sarankan aku untuk makan ikan.. sebabnya ikan kandungan lemaknya rendah.. dan kaya dengan protein.. dan ikan yang terbaik adalah ikan air tawar yang dibakar.. cz kandungan proteinnya baik untuk diet.. selain itu.. susu dan air masak jangan diabaikan.. mesti habiskan.. dua botol besar.. minimum..
  • tinggalkan makanan ringan
makanan fast food mesti dikurangkan kerana tinggi dengan kandungan garam yang tidak baik untuk kesihatan... ia juga akan menyebabkan lemak terkumpul dibahagian perut.. sekiranya diambil secara berlebihan.. begitu juga dengan makanan bergula... gorengan... makanan laut.. nasi lemak dan roti canai.. turut perlu dikurangkan...
  • berhenti makan lewat malam
 aktiviti ini perlu dihentikan dengan segera.. sebabnya.. pada waktu malam selalunya..sebarang pergerakan dan aktiviti akan berkurang.. kalau ada pun just mengadap laptop dan note.. ataupun tidur.. dan x ada aktiviti.. jadi.. tenaga tidak diperlukan.. dan makan akan bertukar kepada lemak.. yang menyebabkan semakin gemak..
  • kurangkan minuman manis dan bergula
makanan bergula mengandungi banyak kalori.. menyebabkan lemak mudah terkumpul... oleh sebab tue.. pengambilan air kosong dan air mineral adalah yang terbaik untuk kurangkan lemak...  katanya.. sebelum makan.. minum satu botol air mineral dahulu.. untuk memecahkan lemak.. betul kew???
  • lakukan latihan kardio dan berat
nie yang paling x boleh blah.. cz nurse tu suruh aku buat stretcing dalam bilik mandi .. tyme tengah mandi.. kalau malu nak buat kat luar.. uhuh~~ tapi yang terbaik.. ambil la masa sehari 20 minit.. untuk bersenam.. seperti joging, menaiki tangga.. atau berjalan-jalan.. ruang kan sedikit masa.. untuk lakukan senaman ringan..
katanya.. mungkin kita x nampak hasilnya.. tapi sebenarnya memberi sedikit effect..


itulah.. antara nasihat yang diberikan dari nurse tue pada aku.. aku pun x pasti.. dapat ikut kew x.. cz ikan yang dijual di kolej aku sendiri pun x berminat.... tapi sesiapa yang berminat.. untuk kempiskan perutnya bolehlah mencuba.. kita lihat hasilnya... mana la nak tahukan.. mungkin mampu slim.. uhuh~~


Comments

  1. kan..
    tapi masalah sikit nak berdiet.. cz hati cakap nak diet.. perut cakap.. JOOMMM MAKANNNNNN....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...