Bekerja di Hutan Bakau...

ASSALAMUALIKUM..

kawan aku.. dah mulakan projek master dia di hutan bakau... tengok spesies hidupan liar kat katanya... projek nie percubaan pertama mereka.. untuk melihat kehadiran spesies disana.. diorang dah beberapa minggu disana.. mugkin hasilnya akan dilihat pada hujung bulan nie.. tempat dan lokasi adalah rahsia.. disebabkan perlu melindungi keselamatan camera traps yang mahal tue.. so.. keselamatan dan kerahsiaan adalah penting.. jangan marah.. hanya boleh tengok sahaja.. hehe~~

nie gambar kerja-kerja memasang camera trap.. ala.. macam dalam national geograph selalu guna tue.. untuk ambil gambar-gambar haiwan dekat hutan savana la.. afrika la dan sebagainya.. tyme tue kita cakap kesian la haiwan nie kena makan harimau.. kesian la mak haiwan nie mati tak cukup air.. kenapa la juru kamera tak tolong dan sebagainya.. bla.. bla.. bla.. hakikatnya.. juru kamera tue hanya pasang jew kamera dimana-mana spot yang mungkin jadi laluan utama haiwan.. then lepas sebulan dua bulan baru la datang balik tengok hasil.. kalau tak dapat lagi tunggu la berapa bulan kemudiannya.. untuk tengok hasil tue.. semua tue bergantung pada nasib la.. tapi alhamdulillah.. setakat kajian selama hari nie.. aku rasa kajian kawan-kawan aku berkaitan camera trap.. tak pernah menghampakan.. ada jew hasil.. dan yang paling lucu.. monyet la.. selalu buat fesyen show dan pertunjukkan free dihadapan camera tue.. suka betul dia main-main dengan camera.. memang kelakar weh.. perangai monyet.. sebiji macam manusia yang kuat main..

tempat nie juga bakal lokasi bagi study site aku akan datang.. kalau aku betul-betul nak sambung master under supervisor aku.. katanya banyak rama-rama baru dan cantik-cantik disana.. katanya lagi aku perlu buat perbandingan spesies di dua habitat berbeza bakau dan kelapa sawit.. macam menarikkan.. tapi aku rasa tak pernah tunjuk kat korang lagi study aku di oil palm rasanya.. betul tak..?? tak pe lain kali ok.. aku tunjukkan..sekarang nie aku hanyatunggu keputusan 29 mei nie la.. penentu segalanya kepada kerjaya aku akan datang.. mana rezeki aku agaknya..  

kalau tempat nie.. aku jamin aku tak berani nak pergi pasang trap sorang-sorang.. macam aku buat dekat oil palm.. hehe.. gayat sikit rasanya.. tapi flora dan fauna dia sangat menarik kat tempat nie..

antara spesies yang ada di kawasan hutan bakau.. spesies homo sapien tue sila abaikan.. kerana tue hanyalah modal sampingan disana.. manakala si kura-kura tue dah jadi mainan mereka.. katanya yang lain-lain main-main kat paya.. dia jew duduk di darat.. kesian si kura-kura tersebut sudah menjadi bahan mainan diorang.. tetapi tak pe...jangan bimbang..  kitorang penyayang dengan haiwan tak ganggu diorang pun just bergambar jew.. kalau tak.. tak jadi la conservation science group kan...

sebenarnya aku sangat jeles tau dengan gambar-gambar nie.. nak tau kenapa.. sebab.. sebab.. gambar dia sangat cantik dan jelas.. oh saya sangat jeles.. bila lah aku nak dapat kamera dslr nie.. oh.. mamy.. heheh~~ betul aku sangat-sangat nakkan kamera dslr.. hajat aku.. kalau aku sambung master.. memang aku cari satu dslr sebab kamera kompek aku tidak mampu membuatkan gambar sejelas ini.. tambahan pula aku yang ambil gambar rama-rama kekadang dari jarak yang jauh.. nak buat micro memang tak la nak dapat gambar cantikkan.. so.. nak tak nak.. kalau aku sambung master.. memang aku sambar satu dslr.. bersama-sama dengan micro lense yang baru aku servai tadi.. mybe dalam RM3000++ juga la.. mana aku nak cari duit sebanyak tue oii.. namun usaha tetap ku cuba..

sumber ezham artwork katanya sesuai untuk ambil gambar tumbuhan dan serangga so aku mesti cari satu nie.. paling murah pun mau dalam RM1200.. uhu.. nilai gayat... tapi nak seribu daya tak mau seribu dalihkan.. so IGRF.. aku harap sangat mampu dapat.. boleh la dapat sebiji nie nanti..


Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...