Mossy forest...

ASSALAMUALIKUM..

Hutan itu indah... apatah lagi bila kita menyelami keindahannya dan menghayatinya.. keindahnya lagi serlah terpancar.. begitulah cantiknya ciptaan tuhan.. sangat indah dan tenang.. kali nie aku nak bawa pula korang-korang pada satu hutan di Malaysia.. first tyme aku tengak rasa macam tak percaya jew.. betul kew hutan nie ada wujud di Malaysia.. yakin.. bukan di tempat lain.. sebetulnya hutan ini adalah di malaysia..

Mossy forest atau hutan lumut merupakan salah satu keunikan dan keindahan hutan yang terdapat di Banjaran titiwangsa.. dengan ketinggian 2039 meter dari aras laut menjadikan hutan tersebut sangat dingin dan lembab sepanjang tahun.. hal ini menyebabkan lumut dapat tumbuh dengan galaknya di kawasan tersebut..disebabkan kurangnya sinaran cahaya matahari.. pokok dan ranting juga dikatakan sangat kuat dan kukuh di kawasan ini... tambahan pula tanahnya bersifat menakung air menjadikan tanah tersebut adalah bergambut  disebabkan kurangnya penguraian terhadap sarap hutan di kawasan tersebut...  menjadikan tanahnya lebih organik dan berasid..

wah.. kenapa aku skema sangat untuk entry kali nie.. macam dokumentari pula kan.. jom balik pada normal la.. gambar2 tue.. gambar senior aku yang pergi hiking ke gunung irau, kat berincang pahang... gunung irau kan antara gunung tertinggi di pahang.. so tak mustahil la dia mempunyai landscape hutan yang cantik macam nie kan.. first aku tengok gambar diorang macam tak percaya jew nie kat malaysia.. sebab aku tak pernah dengar and nampak pun sebelum nie kan.. tapi kalau dah nama kaki jelajah dan hiking.. tak kisah la mana-mana tempat pun pelusuk dunia diorang akan jumpa juga...

bagi aku tempat nie sangat cantik...tapi kehadiran pacat aku tak pasti.. kalau serawak aku sure.. memang tak da pacat tapi semenanjung.. pahang.. gunung.. i'm not sure ada kew tak.. tapi selalunya masuk hutan gambut pacat tak de.. tak tau pula kat situe.. sebab tempat lembab nie pacat suka.. terutama waktu hujan.. hehe~~ tetiba cerita tentang pacat pula kan..

ok.. sapa2 yang berminat untuk melihat alam semulajadi.. aku suggestkan boleh la melawat gunung lumut nie.. before naik gunung kinabalukan.. kos pun kurang disini.. yang aku pasti.. cameran tue dah sangat sejuk waktu malam.. manakan pula tempat nie kan mesti lagi sejuk.. errr~~~

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...