Kematian

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..



Kematian ibarat gugurnya daun-daun pokok yang kering.. itulah kematian.. bila tiba waktunya.. akan tiba jua.. tetiba aku rasa takut dengan diri sendiri.. disaat memikirkan kematian yang mengenjak tiba.. entah bila .. kita sendiri tak pasti... dalam kita sendiri tidak sedar keadaan tersebut... sayu memikirkan diri sendiri.. adakah cukup segala amalan aku didunia ini ya allah.. untuk menemuimu nanti.. tak rela aku melihat segala buku amalan aku yang aku sendiri tak pasti macam mana keadaannya.. astafiruallah al-azim.. takutnya.. tuhan sahaja yang mampu ketahui..

semalam.. terdengar berita mengenai student UPM yang katanya terjatuh dari Bukit Tabur meninggal.. inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un.. umur sebaya aku.. meminati aktiviti lasak.. dan kononnya sama universiti dengan aku.. hakikatnya student UKM.. (ex-schoolmate coursemate aku.. so dia tau la sikit sebanyak peribadi pelajar tersebut.. periang katanya).. bila fikirkan keadaan tue.. terfikir sejenak.. ajal datang tanpa kita pasti.. dalam suka atau duka.. mungkin sesuatu yang kita rancang.. dimana situ telah tertulis di mahfuz kita.. ajalnya tiba disana.. sedih.. dimana keadaan yang gembira atau ingin mencari kepuasan/ketenangan bertukar kepada duka.. semuanya berlaku tanpa kita sendiri sedar...

Namun apa yang pasti.. kita kena tingkatkan amal takwa kita.. apa yang perlu ganti.. jom kita segera kan ganti.. dan sekiranya salah jom cepat-cepat minta maaf.. perbaiki diri supaya lebih baik.. doa supaya sentiasa berada dalam keredhaannya.. dan tergolong dalam golongan yang beriman.. insyallah kalau kita berusaha mencari keredhaannya.. kita mampu mengubah diri kita kepada yang lebih baik...

Last mesej ak dari sini.. andai ini tulisan atau entry aku yang terakhir.. sedekahkanlah al-fatihah mengiringi diriku... sekiranya ada salah silap, tutur kata, bicara tinta.. maafkanlah yang mampu ku pinta.. andai ada berhutang dan makan apa-apa aku mohon halalkanlah... kenangkanlah aku sebagai sahabat kalian.. sekiranya aku tidak dapat melakukan yang terbaik dalam persahabatan ini aku minta maaf sangat.. walaupun hakikatnya aku cuba untuk jadi yang terbaik... terima kasih.. bagi yang mengenali aku.. dan membantu aku pada kehidupan aku ini.. begitu jugu dengan keluarga.. andai ini coretan terakhir.. aku mohon mak ayah halalkan makan minum aku selama ini.. mohon ampun dan maaf.. dengan kenakalan ini.. atau mungkin tak dengar cakap dasn sebagainya yang menguris hati mak dan ayah.. sentiasa memohon keredhaan tersebut...  sesungguhnya kita sendiri sedia maklum.. dunia hanyalah persinggahan.. dan hidupan yang kekal adalah di akhirat kelak.. sekian...



Tak salah untuk kita mengingati mati.. supaya kita lebih tingkatkan amal takwa kita...
kejayaan hidup didunia bukan selamanya untuk kita..
namun tak salah juga untuk kita kejar dunia..

tapi akhirat dilupakan jangan...




Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...