Bila dah start PROJEK...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Start 27 Januari 2014... bermulalah minggu-minggu busy aku sebagai student master..  siap jew proposal defence.. terus start masuk site and collect data.. waktu collect data aku kali nie.. sangat padat.. sebabnya perlu tukar site ke site dalam masa yang singkat dan bilangan site yang bertambah.. sangat bahana banyaknya.. berbanding sebelumnya.. so keadaan waktu yang padat.. collect data pun jadi semakin rushing dan menyesakkan.. and so again jangan mimpi nak happy go lucky waktu collect data macam dulu-dulu kala.. sebab tak sempat nak pergi mana pun.. masa sepenuhnya dihabiskan dengan makan dan monitoring net sampling.. sangat penat hokey.. tapi nasib baik minat.. so penatnya tak terasa sangat....

balik dari site... ok cuti empat hari.. tapi jangan mimpi kau nak cuti sangat.. hari bekerja still kena pergi lab.. kalau tak kena potong gaji.. so as usual.. still pergi lab untuk tumbprint.. duduk kejap lab.. dah kawan ajak merantau.. dua hari aku kerja merantau.. tak ingat nak key in data yang beratus riban tue.. ok.. asak kau lepas nie nak key in data.. dua hari kerja pergi merantau.. masjid india.. then bangi gateway shopping complex.. jalan kau time nie..  last tinggal dua hari untuk aku asak siapkan kerja yang belum siap untuk buat perbandingan between species in mono and polyculture...key in data... check balik net yang rosak.. and jahit net tambah bagi sampling akan datang.. weh bahana.. sempat kew dalam masa dua hari..  sebelum tue time first balik uni. after collect data dah kena advise dengan supervisor dah.. banyak study.. read journal.. tapi apa yang aku buat... hah??!!

so dua hari yang tinggal.. pengharapan untuk aku siapkan senarai data and identify spesies aku.. harap2 dalam dua hari nie.. harap tak ada ganggu supaya aku boleh fokus... please~~!! nasib baik senarai species dari project consultant aku dah siap identify.. kalau tak memang bertambah kerja...  and sekarang fokus pada identify species di study site sendiri..  and jahit net lagi... walaweh.. serabut kepala.. tambahan bila gambar dapat pun sipi-sipi jew.. tak full.. macam mana nak identify.. huh!! then terpaksa juga google2.. untuk kenal cari species.. sebab tak cukupnya kalau setakat refer buku jew...

and dalam google2 nie.. terserempak dengan satu blog.. mat salleh.. mat salleh.. kerja kau memang aku respect la.. detail.. korang patut jengah sini.. www.aprairiehaven.com mat salleh punya kerja memang puas hati.. terasa semangat nak buat kajian tue semakin tinggi bila melawat blog nie..  sanggup dia tunggu 9 tahun untuk tukarkan kawasan ladang  kepada padang rumput dan savana.. dan tengok apa haiwan dan tumbuhan yang hadir di situ.. gigihnya.. tue tak termasuk lagi data-data yang dia buat every years..  sini-sini tengok.. butterfly sightings detail.. data dari tahun 2005 hingga 2013.. kajian dilakukan pada bulan Mac hingga November.. wah.. gigih..  tue data.. terang dengan lengkap dan jelas setiap species.. wah.. aku terasa kagum.. nak ikut juga la.. nak ikut la..   so jom back key in data until finish ok.. baru boleh tiru... hohoh..


picture with consultant team in Jeram Toi, N. Sembilan...

p/s : blog kali nie tahap indie dia sangat tinggi.. so sebagai bahan bacaan ilmian dan karangan terbaik adalah HANCUR.. namun boleh dijadikan tetingkap bagi rujukan lainjew la.. jengah jap kat cnie...

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...