Kdrama addicted

Macam selalu.. kalau nak menulis  atau membaca benda untuk pelajar sendiri.. mesti time tu datang idea mencurah-curah untuk tulis blog kan.. masalah betul..   dan waktu tu juga la gila nak tgk cerita macam-macam.

sebenarnya dah lama aku tak ikut drama korea.. rasanya paling addicted teruk time degree.. sebab aku ada satu subjek je sem tu.. most of time a watching movie atau drama.. kadang-kadang tu ada simptom autophobia juga la.. sebab tau tu bad habit yang mana orang kan membebel sebab mennonton terlalu lama.. sampai siang malam.. tak kenal erti hari.. macam aku sekarang.. so time master dah kurang sikit benda tu.. sebab fokus pada writing.. kalau ada menontom memang esoknya,, aku akan rasa malas sangat nak pergi lab.. sebab letih kan tak cukup tido sebagainya.. macam orang yang addicted game.. sama juga la kdrama pun..

jadi di sebabkan oleh tu.. aku tau la sumber-sumber untuk dapatkan kdrama secara latest atau dah lam.. ni ibaratkan mengeluarkan aura-aura jahat untuk korang sama-sama terjebak dalam kancah ini..

compare dulu  dan sekarang.. sekarang lagi senang nak tengok cerita-cerita kdrama secara online no.. dah banyak app yang ada yang memudahkan kita dapat tengok apa yang kita minat.. dulu aku guna wifi kolej.. aku tak tau la antara universiti sekat banyak benda atau apa.. so dulu nak dapat sumber jz.. minta external hard disk dari kawan-kawan je.. sekarang boleh tengok dari via, iflix, netflix, dimsum, viki dan sebagainya..

pada aku.. aku pernah guna tiga  app ni untuk layan drama korea selain astro channel yang kita boleh asses menggunakan phone kita juga.. yang ni lain cerita nak tau detail pm aku.. so untuk hari ni tiga yang aku biasa guna iaitu viu, iflix and netflix.. so aku nak buat perbandingan sikit untuk kegunaan siapa yang belum ada ketiga-tiga ni dan tengah fikir.. mana satu aku nak pilih.. untuk jumatkan storage phone in the sama time jimat duit juga.. dapat hilangkan waktu boring dengan menonton kdrama..

Netflix -aku rasa buat masa ni dia antara salah satu app berbayar yang popular.. dengan ada tiga cara pembayaran iaitu rm17 untuk phone sahaja, rm33 untuk 1device phone atau laptop, rm42 untuk 2 device phone dan laptop, dan rm54 untuk 4 device.. unlimated access.. gitu xsilap harga dia.. bagi aku yang jenis kdrama addicted agak tak berbaloi untuk korang langgan hanya untuk tengok kdrama.. sebab cerita dia xsebanyak berbanding app lain.. tapi app ni sangat best untuk mendownload dan menyimpan cerita yang kita nak tengok.. tapi ingat kalau pakai yang phone saja.. ada limited download.. maybe dlam 150 cerita... atau 42 gb.. not sure..

iflix -setakat ni bagi aku ok la.. kalau google nak tgk cerita sekian sekian ..iflix ada cerita tersebut.. ni movie tau.. movie korea.. kalau bab bayaran iflix ada 3 jenis bayaran rm3 seminggu, rm6 seminggu dan rm12 seminggu.. ikut pada promosi ,, kalau kena pada hari perayaan atau apa2 celebration dia bagi rm6 for six week... tapi ingan bayaran ni hanya untuk movie dan latest drama je.. kalau drama yang lama- lama korang boleh access secara percuma.. tapi dia ada kelemahan dalam mendownload dan menyimpan.. download nak betul2 kuat internet dan storage dia sgt sikit.. boleh simpan dalam 5 atau 6 movie je..

viu -sama juga macam iflix.. boleh access secara percuma untuk sesetengah drama.. tapi untuk buka app dia sangat-sangat lembab dan memerlukan internet yang kuat.. bayaran untuk premier adalah rm10 sebulan.. ni pun untuk mendownload best juga.. xperlu premium pun boleh download.. dan cerita akan bertahan selama  sebulan atau 2minggu mungkin..


 terakhir.. mudah download and tengok.. korang buka je DRAMA COOL.. disitu macam-macam cerita korea ada baru dan lama.. jangan kata korea, jepun thai dan seangkatan dengan nya pun ada.. itu sahaja dari aku.. selamat memilih dengan bijak..





Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...