Rumah sewa aku

 Assalamualaikum...

Hari ni aku nak bercerita berkaitan rumah sewa aku sekarang. Ye la nanti aku dah nak pindah masuk kolej dah tak tinggal di rumah sewa. Jadi sini aku nak simpanlah sedikit kenangan tentang rumah sewa aku disini. 

Aku dah masuk dua tahun tinggal di rumah sewa ni yang mana bilik aku  adalah bilik belakang sekali dekat dapur dan tandas utama rumah. Waktu pertama kali datang tinggal sini, aku rasa sangat tak selesa dengan bilik ni sebabnya aku dah biasa tinggal di kolej dengan semua kemudahan lengkap untuk kita tinggal sebagai pelajar. Tapi bila pertama kali aku masuk rumah ni dalam bilik kosong hanya ada almari baju plastik yang 5 laci tu je dan satu kipas meja yang pendek tu. Bagi aku sangatlah tak selesa. Tambahan pula bilik tu sangat kecil dan aku tinggal dengan adik aku berdua dalam bilik tu. Nasib baik la awal-awal datang aku dah bawa tilam kecil yang aku beli time master dulu dan conforter jadi boleh la buat sebagai toto lapik tidur malam. 

Situ aku rasa dah sangat tak berpuas hati. Bilik aku bayar RM450 sebulan termasuk api dan air, dengan keadaan yang aku kena masukan semua barang dan peti ais terhad, line phone memang sangat teruk kat rumah sampai aku kena pakai broadband letak luar tingkap rumah. Phone aku memang tak boleh sambung langsung internet macam duduk dalam gua. Jadi broadband je yang dapat aku access internet pada laptop, phone memang lari-lari cari tempat. Subuh kadang-kadang bilik aku bau busuk, maybe bau tandas rumah atas  tersumbat ke apa aku tak tau. Tapi bau tu sangat tak menyenangkan, sama juga kalau time rumah sebelah, atas bawah masak atau rumah aku masak, bau minyak akan masuk dalam bilik jadi aku tak selesa sebab bau goreng-goreng minyak masak akan melekat dalam bilik. Jadi sentiasa la aku beli pewangi bilik untuk buang bau-bau tersebut ataupun aku sembur perfume.

Tapi, bila suasana geng rumah boleh buat kawan, kalau kita susah diorang yang tolong apa semua aku rasa aku masalah-masalah yang aku rasa kat atas tu semua boleh dipertimbangkan dan cuba la untuk bertahan dan carilah penyelesaian masalah-masalah yang aku hadapi tu. Tapi bila fikir balik aku yang dah tak lama lagi dah nak habis elaun dan aku tak ada simpanan. Itulah yang menyebabkan aku pilih aku kena cari solusi lain untuk aku berjimat dan menjadi felo kolej adalah salah satu solusi antaranya. Itu lah ceritanya. So meh aku kongsi sikit mana aku habiskan duit elaun bulan-bulan aku..

 Ini adalah ruang study aku, lampu daun-daun tu sebab aku tak suka suasana yang terang sangat aku akan pasang lampu tu. Tapi disebabkan dia guna bateri jadi aku jarang-jarang la buka sebab nak jimat.. kerusi ni pakai stokin sebab dia selalu berjalan.. so pakaikan stokin supaya kurang berjalan/ licin. Bag-beg aku sumbat je tapi meja tu, yang banyak tu. 



Ruang ni adalah ruang belakang toilet utama rumah, so tetiba kecil sempit sikit disini. Tapi kami jadikan tempat solat sebab kawasan ni paling teruk coverage phone. Tempat paling tak dapat line. Line dengan Allah insyaallah dapat kat mana-mana pun sebab dia bukan dalam toilet. Heee.. Sini juga bakal jadi lab sementara aku kalau Sabah umum pkp minggu depan... kalau la.. kalau..  dah start set up dah.. Tempat ni juga actually ruang belajar adik aku. Sebab dia masih di kampung jadi aku jadikan lab sementara aku. HAhaaha.. Dulunya ruang belajar aku tapi disebabkan coverage phone teruk aku lari pindah meja belajar ke pintu so senang sikit la dapat line compare kat sini.. Sini juga aku dah letak ambipur, bagi wangi sikit, kalau buka tingkap tu pun sebenarnya mengadap dapur dan toilet rumah orang lain. Langsir tu aku beli sendiri bagi gelap sikit dalam bilik sebab luar tu juga dekat koridor so lampu dia 24jam terpasang. 



Ini pula ruang-ruang almari baju aku n adik aku.. dah berapa kali rosak dan berganti.. tempat make up, almari stok makanan dan tilam bantal. Semua ditempatkan situ. Kalau nak tidur aku dapat elaun aku beli la toto yang best sikit yang merah petak-petak tu. Hampar je la di lantai.. kann ada zaman yang popular sangat benda tu dulu.. dan bantai-bantai peluk kami macam-macam rupa.. ini la bilik aku tinggal sekarang. Kipas tu tuan rumah dah beli ganti baru lepas kipas lama dah rosak.

Itu je la yang nak dikongsi. Tak ada apa pun yang istimewa atau deko cantik pun. Tapi aku try lengkapkan apa keperluan kami ada dalam bilik ni supaya kami selesa duduk dan belajar disini Itu je. Harapnya suasana tempat baru pun akan selesa jugalah hendaknya.


Blok I, Angkasa Apartment. 25092020

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...