IPHONE 11

Assalamualikum..

Lama tak bercerita malam ni datang singgah jap. Nak cerita tentang phone tapi konflik semasa jap. Minggu ni aku rancang nak start analisis data phd aku. Aku baru habis id semut-semut aku. Bulan lepas semut dengan kemasukan student kolej, so bajet minggu ni boleh fokus dengan aku punya study la. Isu-isu dalam kolej buat aku tak selasa, jadi aku nak habiskan phd ni cepat-cepat dan nyah dari sini. Tapi walaupun aku try avoid isu-isu dalam kolej, bala dia sentiasa ada. Tetiba geng rumah aku kena pindah blok sebab beberapa isu dari felo blok aku. Menyakitkan hati rasa, dalam masa yang sama rasa tak da mood dah dengan pengurusan kolej ni. Bila kau dah mula rasa serasi dengan ajk-ajk blok sendiri, student-student blok sendiri. Tiba-tiba dapat notis kena pindah blok terus rasa macam, hah! Hari yang memenatkan. Korang paham ke cerita aku ni. Kalau tak faham pun buat-buat paham je. Sebab aku saja nak luah untuk senangkan hati sendiri. Ringkasan cerita atas tu. Esok aku kena pindah rumah je, di blok lain. ok. Jom la kita pergi pada cerita sebenar.

Bulan ni last elaun phd aku. Huh. Supervisor aku pun dua-dua dah tak ada di Malaysia. Diorang dah pindah UK. AkU, tangguh pengajian sem ni tapi masih ada di kolej. Uruskan apa yang ada dalam masa yang sama teruskan progress phd aku tanpa menggunakan kemudahan-kemudahan lain kecuali asrama dan internet la. Sebab aku berkerja disini kan... Disebabkan ini dah elaun last, aku p berani beli phone baru yang jadi kegilaan remaja-remaja kini, iaitu iphone. Bukan yang terlatest, tapi masih boleh beli di machines, apple iaitu iphone 11. Kenapa aku beli iphone 11 sebab
1. Phone aku hari tu selalu jam, sebab aku sakit hati aku decide beli phone baru.
2. Aku nak phone yang tahan lama dan tak tertinggal jauh walaupun dia dah lama. Sebab aku pakai oppo f7, baru 5 tahun dah rasa kena tinggal untuk beberapa perkara. cepat masa dan teknologi berjalan sekarang.
3. Aku nak belajar ekosistem apple, sebab aku rasa kekok gila bila pakai ipad dulu. Jadi aku beli iphone untuk rasa la ekosistem yang sama.
4. Last elaun aku untuk berjimba. Orang last elaun orang nak simpan kan tapi aku decide untuk beli dulu. Then nanti aku buat saving. Harap tak telangkup la planing aku ni. Haish.
5. Nak video yang cantik. Kalau aku compare dengan camera atau gambar, phone anroid semua sekarang dah cantik-cantik. Oppo aku pun aku still puas hati dengan kamera dia tapi bab video, hancur sikit la. Untuk iphone video aku puas hati. Cantik. Kalau ip13 lagi xboleh lawa la cantik dia.
6.Itu je sebabnya aku beli iphone. Nak rasa juga benda mewah sebelum habis study.


Setakat seminggu lebih kurang aku guna. Try beradaptasi dengan perubahan oppo dan iphone. Bagi aku dua-dua best dan ada kelebihan masing-masing. Walaupun oppo aku lama dan ketinggalan, Oppo f7 kot tapi aku still suka dia. Sebab screenshot guna 3 jari, ada finger print kat belakang, face id dan password. Walaupun ada sesetengah orang tak suka dengan finger print di belakang phone tu. Oppo aku juga automatik akan rakam bualan suara dari no phone bukan kenalan. Jadi kalau dapat call yang berbentuk ugutan dari luar atau scammer, no yang kita tak save senang la kita nak buat report atau tunjuk bukti sebab dah ada rakaman secara automatik dari phone. Lain-lain sebab aku dah terbiasa dengan phone aku, jadi aku selesa dengan oppo f7. Dan rupanya juga phone aku tak problem pun.. tapi skrin dia tertanggal gam menyebabkan phone aku jem.. belum bawa pergi kedai lagi untuk gam balik.. sekarang skrin macam sliper terganga ja klu aku tengok phone time baring.
Untuk iphone apa yang aku tak suka sbb dia ada face id n password je, so bila kita pakai mask sgt menyusahkan nak kena masuk password tu. rumit aku rasa walaupun benda simple je. Screenshot dia pun cara kuno lagi yang kena tekan butang on dan sound serentak. Lain-lain aku selesa ja. Dia tak autosave gambar ws, pegang rasa padat, video dia cantik. Itu je la kot. Sama je aku rasa mana-mana phone pun sekarang. Still bawa fungsi yang sama. Cumanya orang tau apple ni mahal barangnya. Tapi kalau android yang mahal dari iphone pun orang tak ambil kisah tahu sangat. Walaupun dia mahal. Yea dak?

Oh ya, lagi satu lepas ni aku boleh pilih casing phone suka hati dah sebab banyak pilihan. Kalau pakai oppo dulu, punya limited gila nak pilih casing. Macam baju tak ada saiz.

Comments

Popular posts from this blog

Kinohimitsu review..

::course perhutanan.. jom kenal::

Master by RESEARCH...